musafir fakir di buayan fikir

Di kitab tua panduan pelayaran, termaktub pesan; "Lemak-Manis itu ilmu, Pahit-maung itu rindu..." (Dikutip dari sajak: Perahu Rindu, Ahmad David Kholilurrahman)

Sunday, December 19, 2010

Sajak: Constantine

Sajak: Constantine

-Mim-Haa'

Ahmad David Kholilurrahman

Aku sudah
Begitu fakir

Jalan musafir
Melipir pikir
rungsing secangkir
Tumpahkan lidah
Sebilah kata pecah
Bukan menggosok
Emas atau suasa,
Berlian atau intan

Aku sudah
Begitu fakir

Jika kataku tumpah
Menggores sembilu
Aku lah perih nyilu
Mengulu hati
Membiru kaki
Melesu besi
Mengkayu peti

Aku sudah
Begitu fakir

Jangan lagi
Kau percikkan
Perasaan limau
Aduh pedih
Hatiku yang
Kejatuhan cinta
Menyibak onak duri
Setitian datang
Setepian pulang

O bibir yang cangkir
Kerap tergelincir
Meniup kincir air
Angin menggulir getir
Rupa gandum timpa salju

Sebentang jembatan
Costantine
Mengekalkan harapku
Yang rapuh lekang
Yang lapuk hujan
Bertimbun salju
Kurun gurun merindu
Labuh sauh perahu sahara

Aku sudah
Begitu fakir

O jalan memutih
Seombak salju
Memburu rindu
Bertombak-tombak
Memanah-manah
Cinta rupa rasa resa
Perisa lidah ke belanga
Terbelah pecah

Aku sudah
Begitu fakir

Cairo, 16 Desember 2010

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home