musafir fakir di buayan fikir

Di kitab tua panduan pelayaran, termaktub pesan; "Lemak-Manis itu ilmu, Pahit-maung itu rindu..." (Dikutip dari sajak: Perahu Rindu, Ahmad David Kholilurrahman)

Wednesday, December 31, 2008

Sajak: Jambi 1


Sajak: Jambi 1

1/
Betapa aku merindumu siang-malam,
Sajak mencatatmu dalam bait-bait keterasingan

Betapa aku menyayangimu tanpa lelah,
Prosa menulismu dalam senarai kesunyian

2/
Kau mengisi laman mimpiku sepanjang musim;
Seharum ruba’i yasmin menyerbuk udara,
Seliuk angin seloka membelai awan,
Sederas hujan ghazal mengguyup buku.

3/
Walau aku meminum air sungai Nil,
Batang Tembesi jua mengaliri urat-nadiku.

Walau aku bermukim dinegeri Seribu Menara,
Tanah Jambi pula menghimbau bertalu-talu

4/
Tak kan aku malu mengaku Melayu,
Walau khalayak ramai menampikmu.
Jika pun mereka mengenalmu,
Taruhlah, sekedar pura-pura tahu.

Heliopolis, Cairo 3 Agustus 2007

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home